Sejauh Mana Kasih Kita Pada Allah s.w.t

Assalamualaikum sebagai pembuka kata untuk kita berkongsi cerita dan pengetahuan......

Hidup ini terlalu singkat dan masa cepat berlalu..apa yang kita lakukan dalam waktu yang terdahulu dan sekarang?.Masing2x punya jawapan sendiri..Padahal kita tak tahu waktu yang berjalan begitu banyak perkara yang kita sering lakukan..apakah itu??..tepuk dada tanyalah hati anda.. Allah menciptakan kita sebagai khalifah, bukan saja untuk tinggal di muka bumi malah menyeru kita sebagai hambaNya menjadi hamba yang soleh, tahu bersyukur dengan apa yang Allah dah ciptakan untuk kita... sejauh mana tanda kesyukuran kita?.. 
Ramai mengaku dirinya adalah islam, bukan untuk memperli tapi kenyataan hidup!..Pernahkah kita tahu tanggungjawab kita selama hidup dibumi ini? mulut kata " ya " padahal tidak.. ingatlah wahai saudara ku.. kita hidup bukan takde yang tak tahu, bukan tak de yang  x tengok.. Allah sentiasa melihat apa yang kita buat, mendengar apa yang kita cakap dan mengetahui apa nawaitu kita...
Saya bkn nak perendahkan saudara sendiri tapi sedar la wahai saudaraku.. kita hidup hanya sekali yang pasti akan menjemput kita adalah mati.. Tapi cukup ke amal yang kita ada untuk menempuh alam baru yang bernama akhirat?.. umpama kita beli tiket kita nak pilih tempat yang kita suka..jika dosa lebih banyak dari pahala jawabnye..anda tahu sendiri rumah yang anda tempah, dan jika pahala lebih banyak dari dosanya, dan syafaat yang Rasullulah berikan..maka indahlah rumah yang kamu tempah..
Tidak susah untuk kita mendapat semua itu, cuma " Nahi mungkar Amar Makhruf".. 
Sejauh mana kasih kita pada Allah yang telah beri kita segala2xnya.. pernah tak kita terfikir??.. Bila sesuatu terjadi, pasti akan salahkan takdir..tapi kenapa mesti salahkan takdir?..Allah beri kita dugaan bukan suke2x, tapi ada hikmah apa yang Allah telah berikan itu, itulah sabar separuh dari iman..sabar2x jugak tapi bukan takat sabar je... Apa paling penting kita lakukan adalah solat!..perkara pertama yang kita perlu jawab nanti..
tak susahkan nak jalankan kewajipan tu?..takde alasan untuk kita meninggalkannya..apabila sesuatu yang wajib yang perlu kita lakukan tapi tidak kita endahkan maka akan mendapat apa? paham2xla sndri..Ilmu dunia memang kita perlu ada tapi ilmu akhirat mcm mane?.. Dua2x lebih penting, ilmu dunia ni kadang2x disalahguna oleh certain2 people yang rasa dirinya Clever KOT?? tapi saudaraku, ilmu akhirat trsgtlah penting untuk kita bawa ke sana nanti..
Tapi kenapa manusia skrg masih tidak sedar akan semua itu?..bila ditanya..maklumlah dunia akhir zaman...itu je jawapannye...tau ke dunia nak berakhir bile?..xtahukan..selagi waktu masih ada kita dekatkan diri kita dengan Tuhan bukan tunggu nak mati or kiamat dah datang baru nak buat..
Ingatlah wahai saudara seagamaku...tiada yang mustahil dan susah kat dunia ni melainkan kita menganggapnya susah..nak seribu daya taknak seribu dalih... Bersyukurlah dengan segala yang ada...jalankan kewajipan kita sebagai hamba Allah..jadilah manusia yang sebaik manusia... Tunjukkan kasih kita pada Allah... tidak susah pun untuk semua itu...jangan ISLAM PADA KETURUNAN, BIAR KITA ISLAM SEBAGAI HAMBA ALLAH YANG SEJATI..
Maaf andai nukilan saya ini menyinggung sesetenggah pihak..yang baik kita ambik yang buruk kita buang..
Sebelum mengundurkan diri, maaf dipinta, keikhlasan dipohon...
Kita adalah sama...





                                                                                                       Nukilan Ikhlas, Nik Saiffuddin


No comments:

Post a Comment